18 júna 2017

Prví traja návštevníci po polnoci dostanú kakao zdarma

Mne sa najlepšie pracuje v noci.” Túto vetu som počul mnohokrát. Prečo ľudia presúvajú svoju prokrastináciu prácu do nočných a skorých ranných hodín?

Dospel som k dvom možnostiam. Buď je človek chronickým prokrastinátorom a neskôr ako v noci pred termínom sa to urobiť nedá, alebo je jeho sebakontrola na nízkej úrovni CZ/SK Youtube tvorby, a teda v jeho dosahu nesmie byť žiadne pokušenie aby bol schopný pracovať.




Prácu v noci považujem za vysoko neefektívnu z viacerých dôvodov. Prvým je, že človek prichádza zároveň o denné svetlo aj nočnú tmu, čo má za následok nekvalitný spánok a kvôli únave často aj nekvalitnú prácu.

Existujú veci, ktoré sa v noci robiť nedajú. Väčšina obchodov je v noci zatvorená, rodinný príslušníci, priatelia a aj spolupracovníci spia. Ak by aj boli hore, nebolo by kam s nimi ísť. Nič sa nedá vybaviť a športovať sa von dá tiež len ťažko. 

Ak človek vstane po 3 hodinách spánku a vyberie sa na obchodné stretnutie môže skončiť pri jednaní typu : „Áno, áno. Veľmi sa mi vaša ponuka páči. Beriem to, ale len ak ma necháte si na Vás na hodinku ľahnúť“. Ešte lepšie je keď sa dvaja takí experti stretnú na stretnutí s nadriadeným a po hodine sa jeden druhého spýta : „Čo to vlastne máme robiť?“ „Myslel som, že počúvaš ty.“

Riešenie u prokrastinujúcich je jednoduché a zároveň zložité. Odlepiť oči od tej úchvatnej bielej steny v kancelárii/doma a prestať prokrastinovať.




Ľuďom, ktorým vadia vyrušenia v dni pomôže len sebadisciplína. Zaujímavým variantom pre nich by mohol byť skorý spánok a ešte skoršie vstávanie. Takto sa človeku dostane kvalitného nočného spánku a zároveň získava obdobie bez vyrušenií v čase napr. od štvrtej do siedmej ráno kým ostatní ešte spia. A to ani nehovorím o tom, že bude svieži po celý zvyšok dňa (zrazu sa cítim ako podomový predavač deodorantov)

Ja fungujem cez deň. Ak vstanem po 9tej, môj deň je hrozne neproduktívny. Platí, že čím skôr sa zobudím, tým produktívnejší deň mám. Sám som si dal za cieľ dostať sa do režimu vstávania o štvrtej, pretože predstava úplného využitia dňa je fascinujúca. K tomuto presvedčeniu mi dopomohol youtuber Casey Neistat.


Aby som to zhrnul, z môjho pohľadu je práca v noci hlúposť a za lepšie riešenie považujem skoré vstávanie. Rozumiem, že moje názory môžu byť skreslené lebo nie som v tejto vecí nestranný. Rád tieto názory upravím ak ma nejaký nočný tvor presvedčí o opaku.

14 komentárov:

  1. Nechápu, jaký má smysl se učit třeba do tří do čtyř do rána, když je potom člověk zdechlý a musí buď dlouho vyspávat nebo si jít lehnout třeba odpoledne. To je přece na hlavu!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Holt stretol som sa aj s takými názormi, pričom to väčšinou súviselo práve s tými rozruchmi a inými povinnosťami počas dňa. Dúfam, že sa nedostanem do situácie, že by som si nemohol vybrať sám :-)

      Odstrániť
  2. Kedysi to bolo tak, že najlepšie nápady som dostával večer po desiatej. Dnes som už o takom čase rád, že som. Zvykol som si na skorší spánok a skoršie vstávanie a som spokojný. Vyhovuje mi to a tiež som produktívnejší. Takže s tebou súhlasím.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono nápady v noci sú, len problém je, že vždy až vtedy keď zhasnem a uložím sa k spánku :-D To ich už potom nikdy nejak nespracujem :D

      Odstrániť
  3. Mne sa mozog zobúdza o 10:00 ráno. Predtým tak či tak nefunguje a maximálne obrátky dosahuje medzi 19:00 a 2:00. Skúšala som už učebný režim od 7:00, bolo to neproduktívne. Jednoducho každý sme iný, a podľa mňa je lepšie sa prispôsobiť než s tým bojovať. A obrovská výhoda práxe v noci je práve menšia miera prokrastinácie u mňa lebo nikto ma nevyrušuje, nechodia mi správy ani maily a v byte mám absolútny pokoj a ticho, nakoľko väčšina baraku sladko spinká. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No to je presne ten variant, o ktorom som písal. Moje presvedčenie práve plynie z toho, že som sa kedysi pokúšal pracovať v noci a dopadlo to katastrofálne na všetkých frontoch v porovnaní s ranným režimom :-D Ale jo, nedá sa nesúhlasiť, že ľudia sa líšia :3

      Odstrániť
  4. Tak v prvom rade je tu faktor perfekcionizmu: bez ohľadu na čas, ktorý som učivu venoval, mám stále rovnaký pocit, že ho neviem. Moje učenie sa potom pretiahne neskoro do noci, keď faktor *byť na skúšku aspoň trochu odpočinutý* preváži faktor *stále nič neviem*. V druhom rade je to povahou. Môj mozog sa bez ohľadu na denný režim prebúdza o 22.00 a keby som šiel spať už o 24.00, mal by som veľmi neproduktívny deň. Čím neskoršie to pretiahnem, tým viac produktívneho času som mal. Btw., takmer všetka moja blogová tvorba vznikla v tomto intervale:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako keď sa pozrieš na časy uverejnenia mojich článkov tak ej to tiež noc, ale to len preto, že ich vtedy tak nejak dokončujem :-D Perfekcionizmus je dar a klaitba zároveň, som rád, že ja som sa ho z veľkej časti už zbavil :-)

      Odstrániť
  5. Já radši vstanu v půl páté a jdu do práce, než abych tam byla do sedmi večera.
    Ráno se mi nejen lépe pracuje, ale i dělá...:-) Také jsem se v dobách učení učila radši ráno, večer jsem na to už nějak "neměla" mozkovnu.:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Heleď, tady nejde o nějakou sebekontrolu nebo (ne)prokrastinování, prostě jsme jenom každý jinak nastavený. Mně se líp píše večer (a jelikož většina toho, co musím a chci za den stihnout, je psaní, obecně se mi líp pracuje večer) a v noci, prostě jsem tak nastavená. Jak se setmí, začne mi to psát úplně samo. Přes den mě to táhle ven, v noci mě to táhne ke psaní. Asi bych byla nejspokojenější, kdybych i pracovní psaní mohla odbýt v noci, protože to je moje produktivita na nejvyšším levlu. Kolem deváté ze mě spadne ospalost, proberu se a píšu a píšu, ať už diplomku, blog nebo něco do práce. Jen mi trochu překáží fakt, že když píšu do tří do rána, v šest se mi špatně vstává. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. môže byť, že ľudia tak fungujú a očividne to tak aj bude keďže je vás tu viacero nočných. 3 hodiny spánku to je teda fakt luxus no :-D :-D

      Odstrániť
  7. podla mna to proste zavisi od typu cloveka. kazdy sme iny, kazdemu vyhovuje nieco ine a kazdy sam vie, co mu vyhovuje. mne sa obcas stava, ze zostanem dlho do noci hore (tak do druhej-tretej rano), ked zacnem nieco robit okolo takej piatej-siestej vecer a viem, ze to musim dorobit. asi to suvisi s tou prokrastinaciou, to uznavam, ale moj time management dost pokulhava, tak som rada, ze som z tych, co to parkrat do roka vie potiahnut aj cez noc a nieco dokoncit. cez den chcem vacsinou robit zaujimavejsie veci, hlavne ked je vikend. a cez tyzden mam cez den skolu, takze vtedy asi tiez nevypracujem zadania a projekty. zostava jedine ten vecer a noc, vtedy ma casto aj pochyti tvoriva nalada, ale zas ked idem dost skoro spat, tak sa dokazem kludne zobudit aj o stvrtej rano, hlavne teraz cez leto, a byt produktivna. asi najviac ide o ten klud, niekomu vyhovuje ked vie, ze mu nic neunika, ze vsetci ostatni spia, ze vonku sa v podstate nic nedeje, ze aj keby chcel, tak nemoze ist len tak sa flakat po nakupnom centre. ano, aj sebadisciplinu si spominal a tiez uznavam, ze prave toto ma s nou nieco spolocne, ale ked ma clovek moznost byt hore do stvrtej rano a nasledne spat do dvanastej, pretoze sa mu v noci dobre robi, nikto ho nevyrusuje a inokedy velmi ani nema kedy, lebo sa musi napriklad venovat rodine, tak preco nie. kazdy nech robi veci tak, ako mu idu najlepsie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. samozrejme to nevylučujem, ak má človek možnosti tak samozrejme. Síce mi stále to nastavenie človeka nejde do hlavy ale uznávam. Mimochodom aj to, že si v škole sa dá považovať za produktívnu časť tvojho dňa a tú vykonávaš práve cez deň. Tak pozerám, že som tam také veci ako prácu a školu mal zahrnúť trošku explicitnejšie. :-D

      Odstrániť